Pindurok élete, gondolatai és az őket körülvevő játékok

Pindur Sztorik

Nem figyel a gyermeked? Így segíts a figyelemzavaron!

2018. július 05. - Játékok

Sok szülő gyakran tapasztalja, hogy gyermeke figyelme nem kitartó. Gyakran elkalandozik, elbambul, nehezen terelhető át más tevékenységbe, hamar elfárad. Hiába küzdenek akár közösen egy feladat megoldásán, az valahogy mindig eredménytelen, és a vele kapcsolatos fáradozás hiábavalónak bizonyul. Ezt követik a szidalmak, a nógatások, aztán végül az egész helyzet a kettőjük között kialakult konfliktushelyzettel és a kölcsönös kudarcos élménnyel zárul.

indexkep_blog_fb.jpg

 

A figyelemzavar a figyelmi rendszer működését megalapozó pszichés funkciók gyengesége, zavara vagy kiesése. Nem ritkán fordul elő, és igen sok gondot tud okozni a gyermekek és szüleik számára egyaránt, hiszen ezek a gyermekek nem akarattal nem figyelnek, hanem egyszerűen figyelmi rendszerük működése nem engedi meg a velük szemben álló elvárásoknak való megfelelést. Ahhoz, hogy ezt a problémát megértsük, és vele szemben elfogadóvá váljunk, kicsit mögé kell néznünk az igen bonyolult és összetett figyelmi rendszer működésének.

 

Hogy működik a figyelem?

 

A figyelem a belső és a minket körülvevő külső környezetünkből érkező ingerek válogatása, szelektálása. Kiemeli, pontosabbá, élesebbé teszi észlelésünket, és ezáltal biztosítja az adott információ felfogásának és feldolgozásának feltételeit.

A figyelemzavarral küzdő gyermekek gátló funkciói -  melyek a beérkező fölösleges ingerek kizárását szolgálnák - hibásan működnek. Gyakran letapadnak egy-egy információn. Nehezen tudnak átváltani egyik tevékenységből a másikba. Rugalmatlanság, merevség jellemzi őket. Számukra az akaratlagos, szándékos figyelmi tevékenyég nagy erőfeszítésbe kerül. Koncentrációjuk rövid ideig tart. Ráadásul a mai gyors és digitális világ csak megnehezíti a dolgukat, hiszen a külső környezet vizuális ingereinek áradata zúdul rájuk (internet, tv, telefon, számítógépes játékok), melyek mindenütt megtalálhatóak, és gyakran direkt módon hatnak és kikerülhetetlenek (pl.: reklámtáblák, feliratok, interaktív táblák).

Nem könnyű eligazodni egy jól működő figyelmi rendszerrel sem, hát még akkor, ha ez a rendszer egy kicsit gyengébben vagy hibásan működik.

Hogyan segíthetünk gyermekünkön?

 

Természetesen, ha a problémát súlyosnak ítéljük meg szakemberhez kell fordulnunk.

Más esetben azonban első lépésként, mint szülők, fogadjuk el a helyzetet, és próbáljunk meg minél nagyobb türelemmel állni a dologhoz. Mikor ránk szólnak az óvodában, hogy - „Ejnye anyuka, ne Ön adja rá a cipőjét a gyerekre! Neki már ezt egyedül fel kellene vennie!„- csak egyszerűen engedjük el a fülünk mellett. Hiszen tudjuk, hogy gyermekünk is fel tudná venni egyedül, de az adott körülményekben segítségre szorul, mert figyelmét most épp eltereli az az apró „szösz, vagy bogár” a földön. Ráadásul időszűkében nem engedhetjük meg magunknak csemeténk figyelmi rendszerének célba találását.

Nyugodjunk meg, hogy előbb-utóbb behozza lemaradását. Ugyan a figyelemzavart nem lehet kinőni, idővel mindenki megtanulja azt kezelni, kompenzálni. És mire kamasz lesz ez a probléma majd eltörpül a többi között.

Nincs annál fontosabb, hogy a gyermek a szülei személyében megértésre találjon.

 

A fejlesztés apró lépései

 

Második lépésként próbáljunk meg olyan közös tevékenységeket választani, mely a figyelmi rendszer működését fejleszti. Számtalan lehetőséget ad rá a mindennapok során közvetlen környezetünk. Csak egy pár felsorolást említenék meg, melyek továbbnyithatók a tevékenységek megvalósításában:

  • Járjunk sokat játszóterekre, játszóházba, hiszen a mozgás (számos egyéb terület fejlesztésén kívül) a leghatékonyabb eszköze az összpontosított figyelem fejlesztésére!
  • Olvassunk meséket!
  • Figyeljünk a környezetünkben fel egy-egy adott dologra! Például a közértbe menet csak a madárcsicsergésre, vagy a szembe haladó emberek közül csak a kisfiúkra vagy csak az idős bácsikra. Ilyenkor szorítsuk meg egymás kezét! Ezzel nemcsak a megfigyelésünket, szelektálásunkat, hanem a memóriánkat is munkára bírjuk.
  • Másoljunk ábrákat, rajzoljunk egymást követő, különböző, ismétlődő sormintákat!
  • Válasszunk olyan játékokat, melyek az auditív vagy vizuális figyelem edzését emelik ki! Ezáltal észrevétlenül fejlesztjük amellett, hogy az együtt eltöltött idő tartalmassá, kellemessé válik, és örömteli közös élményt nyújt.


Játékajánlat: Dobble Kids

 

A Dobble Kids az igen kedvelt Dobble kártyajáték egyik változata, mely kifejezetten a kisebb korosztálynak ajánlott, 3-4 éves kortól.

 

dobble_kids_asmodee_tarsasjatek_2.jpg

A kártyajáték összesen 30 különböző állatot ábrázol, laponként egyszerre hatot. A hat állatfigura közül, azonban egy mindig megegyezik a soron következő lapon ábrázolt állatok valamelyikével. Vajon ki találja meg hamarabb

Ez a kártyajáték izgalmas és kedvelt szórakozást tud nyújtani a gyermekek és a felnőttek számára egyaránt. Sajátossága a megszokott, szögletes kártyalapoktól eltérő, kerek kártyalapok bevezetése.

Rendkívül jól fejleszti a vizuális differenciálást, a gondolkodást és figyelmet a tartósság és szelektálás terén. Fejleszti a reakcióidőt és gyorsaságot, és teszi mindezt úgy, hogy a tevékenységben gyermek izgalommal telve, örömmel vesz részt.

Fejleszti:

  • Figyelem, gondolkodás: észlelés, szelektálás, válogatás, ingerek szűrése, összpontosítás;
  • gyorsaság, reakciókészség;
  • vizuális differenciálás: azonosság, különbözőség megfigyelőképesség.

 

 

Nagy Csilla
 - fejlesztő pedagógus

A bejegyzés trackback címe:

https://pindursztorik.blog.hu/api/trackback/id/tr4914094517

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása