Pindurok élete, gondolatai és az őket körülvevő játékok

Pindur Sztorik

ELSŐS LETTEM

 Az első osztály a tanító szemszögéből!

2018. augusztus 31. - Játékok

st.jpg

Milyen lesz? Mire számíthatunk? Mire kell a legjobban odafigyelnünk? Mit tehetünk azért, hogy a gyermekünk a lehető legjobban érezze magát az új helyzetben, és könnyedebben vegye az akadályokat? A kötelező iskolai eszközök beszerzésén kívül mivel tudnám még segíteni a gyermekemet? Mit csináljak, ha súrlódás alakul ki a tanító és köztem? Ez a tabunak számító témakör talán az egyik legfontosabb kérdés, mert az ismert „mindent meg lehet beszélni” közhelyen kívül az ilyen helyzetek bizony ennél sokkal összetettebben tudnak lenni.

Az első osztály megkezdése minden család életében egy izgalmakkal, és kíváncsisággal vegyített időszak, amikor a szülők igyekeznek a legjobban, és leghelyesebben cselekedni, viselkedni, a gyermek pedig az új helyzettel, és környezettel ismerkedik. A szülők újra tanulnak, az elsősök pedig tanulni tanulnak! Azon szülők, akik már nem az első gyermeküket indítják el ezen az úton, nyilván rutinosabbak, viszont ez is, mint minden az életben gyermekenként más és más kihívást tartogat a számunkra.

Ezért is fordultunk most egy olyan alsó tagozatos tanító nénihez, aki a hivatásában nagy tapasztalattal rendelkezik, kivételes elhivatottsággal, és a gyermekek iránti feltétlen szeretettel tanítja az osztályait, valamint egyedülálló humorérzékéről is ismert!

Kedves Tanító néni!

Az iskolakezdés kapujában állunk, mégis az első két kérdésem, az iskolakezdést megelőző időszakkal kapcsolatos. Vágjunk is bele!

  1. Érdemes-e megkezdenünk a gyermekünk tanítását „házilag”(pl.: betűk tanítgatása, játékos számolások elvégzése), vagy hasznosabb, ha elsőként az iskolában szembesülnek a gyakorlatokkal, feladatokkal, tanulmányokkal?

    Alapvetően a válaszom nem, de már annyiféle rendkívül hatékony fejlesztőjátékokat lehet találni a piacon, hogy akár még hasznos is lehet! Itt fontosnak tartom elmondani, hogy a játékos gyakorlás fejleszti többek közt a finommotoros készséget, és logikát is, ami a későbbiekben nagy hasznos pozitív hatással lehet a gyermek fejlődésének ütemére, tehát a betűk, számok, számolások iskolai oktatásszerű otthoni tanítását nem javaslom, de a megfelelően kiválasztott fejlesztőjátékokat nagyon is!

    A készségfejlesztő játékokat a fejlesztési területeik szerint szétválogatva találhatjuk meg a Pindurpalota oldalán. Figyeljük a termékeknél elhelyezett ikonokat, mert az ikonok segítségével beazonosíthatjuk, hogy egy adott játék, mely fejlesztési területben segít, könnyebben megtalálhatjuk azokat a területeket, amiket fejleszteni szeretnénk.

    A fejlesztési területek kategóriákba csoportosítva az alábbiak:
  1. Az iskolakezdésnél milyen szempontokat alapján válasszuk ki a legmegfelelőbb iskolát?

    Minden esetben tanítót válasszanak, ne iskolát. A legjobb hírű iskola is válhat rémálommá a gyermek számára egy nem szimpatikus tanítóval, és a legnagyobb hiányosságokkal küzdő intézmény is lehet szuper hely, egy kedves, a gyermekünk számára megfelelő mentalitással és tanítási módszerekkel oktató tanárral! De hogyan is válasszunk, és egyáltalán mi alapján? Az esetek többségében az a tanár, aki szimpatikus a szülőknek, szimpatikus lesz a gyermekünknek is, persze ez nincs kőbe vésve, de támpontnak mindenképpen jó. Próbáljunk rész venni az iskolakezdést megelőző iskolafelkészítőkön, ismerkedő napokon.

Elsős vagyok!

  1. Milyen segítséget tudok nyújtani a gyermekemnek az iskola utáni délutánokon, hogy minél jobban tudjam őt támogatni?

    Sok játékkal, nagy mozgásos feladatokkal, labdás – ügyességi játékokkal. Termésgyűjtéssel, színezéssel, együtt főzéssel, beszélgetéssel, és közös olvasással.

  2. Hogyan tanítsam meg a gyermekemnek, hogy mi az a házi feladat, és miért is kell megcsinálni?

    Ezt majd a tanító néni megtanítja, előbb utóbb minden gyermek rájön, hogy a kötelezettségek elmulasztása nem marad következmény nélkül, ahogy azok elvégzése sem jutalom nélkül. Így fejlődik egy gyermek felelősség tudatossá.

  3. Rossz anya vagyok, ha a kistestvér, vagy a munkám miatt (+egyéb okok) nincs lehetőségem, és sokszor energiám sem minden nap ott ülni akár órákig a gyerekem mellett és tanulni vele?

    Nem. Tanítója van a gyermeknek az iskolában, otthon a szeretetet érezze, a támogatást, és a nyugalmat (ez hivatalos álláspont). A tapasztalataim alapján viszont a következőket javaslom. Fogadjuk érdeklődéssel, és nyitottsággal a gyermek által lelkesedéssel mesélt élményeit, becsüljük meg, ha gyermekünk megosztja velünk az iskolában történteket/tanultakat. Próbáljuk minél jobban erősíteni a gyermek önbizalmát pozitív visszacsatolásokkal (Zöld toll módszer – Röviden ennek a módszernek a lényege, hogy például a gyermek által leírt 10 db „a” betűből, bekarikázzuk zölddel azokat, amiket a legszebben írt le). Itt is hangsúlyoznám, hogy a gyermek iskolai szintű módszerekkel való oktatása az, amit nem javaslok, de az itt, és a 3-as pontban elmondottakat támogatom, és ezekkel a módszerekkel elkerülhetjük a hosszú, akár órákig tartó „gyötrődést”, ellenben sok pozitív pillanatot élhetünk meg közösen a gyermekünkkel.

  1. Mit csináljak akkor, ha a tanító azt mondja, hogy nem olvas jól, vagy nem számol jól a gyermekem, nekem viszont otthon nagyon szépen teljesít?

    Fogadja el a tanító szavait, és kérje ki a tanácsát. Javaslatait szívlelje meg. Egy munkahelyen sem hivatkozhat arra az ember, hogy otthon márpedig simán mennek a dolgok! Nyitottnak kell maradnunk a párbeszédre, és meg kell próbálnunk racionálisan megítélni a különböző helyzeteket! 
  1. Érdemes a gyermekünk számára nehezebben érthető tantárgyaknál magántanárral próbálkoznunk már elsőben?

    Semmiképpen. A korrepetálás viszont iskolai kereteken belül indokolt és hasznos lehet. 
  1. Mit csináljak, ha súrlódás alakul ki a tanító és köztem?

    Amennyiben a gyermekünk szereti a tanítóját, akkor a Szülő ebben az esetben tűr. Szeretném azonban leszögezni, hogy a konfliktusok kezelésének az elsődleges módja a kommunikáció. A jókor, jó helyen alkalmazott párbeszéd. Nem az osztályok facebook csoportjában, vagy nyilvános internetes felületeken történő számonkérés, hiszen normál esetben, a családunkban felmerülő problémáinkat sem nyilvánosan oldjuk meg. Amennyiben feszültség alakul ki a Szülő és a tanító között, az esetek túlnyomó részében egy őszinte beszélgetés segít a helyes mederbe terelni a dolgokat. Bátran kérjenek időpontot fogadóórára! Amennyiben úgy érzik, hogy a probléma olyan szintre emelkedett, amit már nem tudnak közösen megoldani, akkor érdemes az iskolaigazgatóhoz fordulni, akinek a helyzet rendezésének érdekében meg kell majd tennie a megfelelő lépéseket.

  2. Mi lesz, ha valamelyik gyerek piszkálni kezdi az én gyerekemet?

    A tanító megoldja. Többségében. Sok esetben a piszkálódó gyermek sokkal nagyobb traumáknak „köszönheti” ezt a viselkedésformát, mint amekkora traumát ez által megél a piszkált gyermek. Persze nyilván ezt megítélni biztosan nem lehet, de tapasztalataim alapján az agresszíven és bántóan viselkedő gyermek a saját „fájdalmait” vetíti ki, persze nem tudatosan. Természetesen a bántást elszenvedő gyermeket és családját ez nem vigasztalja, viszont fontos tudni, hogy az ilyen típusú szituációk megelőzésében, kezelésében, és feldolgozásában sokat tudunk segíteni a gyermekünknek! Itt egy remek videó ezzel kapcsolatban, érdemes végignézni: 
    https://www.youtube.com/watch?v=--3iSh4TA0M
  1. Elsőben meg lehet bukni?

    Igen, de bukás helyett fogalmazzunk inkább úgy, hogy a gyermekünk érdekében erősen indokolt átismételni az első éves tananyagot! :)

    A tanító néninek köszönjük szépen az együttműködését!

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Vidám tanévkezdést, és élményekben gazdag első évet kívánunk minden Kedves Gyermeknek és Szülőnek!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://pindursztorik.blog.hu/api/trackback/id/tr2214212521

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása